Riteņa un apļa simbols
Vai ievērojāt pirmajā lapā, vidējās sadaļas nosaukumu latīņu valodā Octo coeli t.i. Astoņas pasaules? Nosaukumā par pamatu ir ņemts astoņas riteņa daļas - gan 8 spieķi, gan 8 tukšumi. 8 daļas veidojas, kad četrus spieķus saliek krusteniski un, tad pa diagonāli viens otram pāri. Astoņas pasaules ir jungiansandplay.lv alternatīvais, idejiskais nosaukums, jo ietver ideju gan apar atsevišķām, individuālām pasaulēm, gan par šo dažādo pasauļu apvienošanos vienotā riteņa simbolā. Riteni veido gan matērija, gan tukšumi pa vidu. Redzamais, aptaustāmais un gaisīgais, neredzamais. Materiālais un garīgais.
Šajā rakstā izmantošu savu simbolu darbu, ko rakstīju 2005. gadā smilšu spēles terapijas apmācību ietvarā. Simbolu analīze parasti tiek veikta secīgās daļās. Sākumā tiek analizēti simbola fiziskie (izskats, pielietojums utt.) un vēsturiskie aspekti un pēc tam, paplašinot simbola nozīmi, tiek aplūkota simbola nozīme pasaules kultūrā, pasakās un mītos. Šeit piedāvātais simbola apraksts noteikti nav pilnīgs un ir vēl papildināms.
1. Riteņa izgudrošana un attīstība.
1.1. Riteņa izgudrošana.
Riteni var
uzskatīt par vienu no senākajiem un nozīmīgākajiem izgudrojumiem cilvēces
attīstībā. Riteņa jeb rata izgudrošana radīja jaunu pavērsienu visā transporta
vēsturē. Vēsturnieki uzskata, ka riteņa formas priekšmeti izmantošanai sadzīvē
radušies jau aptuveni
Senais ritenis bija vienkāršs koka disks ar caurumu centrā asij. Visvecākais ritenis tika atrsts 2002. gada ekspedīcijā Ļubļanskā, Slovēnijā. Arheologs Antons Veluščeks un viņa komanda izrakumos atrada ne tikai riteņa rumbu, bet arī tā ozolkoka asi.
Austrijas
eksperti uzskata, ka tā vecums varētu būt starp 5.100 un 5.300 gadiem (aptuveni 3.500 –
Viena no
riteņa izgudrošanas teorijām uzskata, ka pirmo riteni izgudroja Šumeru civilizācija. Attēlā ir
atspoguļotas iespējamās riteņa attīstības stadijas. Doma būvēt ratu cilvēkiem
radās, vērojot kā ar baļķiem pārvietoja lielus smagumus. Sākumā riteņi bija
smagnēji koka diski, līdz tiem pievienoja asis.
Kad cilvēki iedomājās riteņos izveidot caurumus, tie kļuva vieglāki. Pagāja ilgs laiks, līdz ieviesa riteņus ar spieķiem un tie kļuva vieglāki un ātrāki. Riteni uzlaboja senie ēģiptieši, kuri izgudroja riteni ar spieķiem. Tika atrasti kaujas rati ar spieķiem, kuru vecums varētu būt apmēram 2.000 p.m.ēras. Ēģiptiešu kaujas rati spēja attīstīt lielu ātrumu, tāpēc tos lietoja pēkšņos uzbrukumos un kaujās. Vēlāk šādus divriteņu ratus lietoja par transporta līdzekli ikdienā.
Senajā Indijā tika atrasti riteņi ar spieķiem, kurus var datēt ap 1.500 p.m.ēras. Senie grieķi adaptēja ēģiptiešu ideju un attīstīja to tālāk. Kopš Romas impērijas laikiem riteņa ideja pārdzīvoja dažādas variācijas, attīstoties jauniem satiksmes līdzekļiem un tos pielietojot dažādās tautsaimniecības nozarēs – gan kā kara ratus, gan medību ratus, gan ātrumsacīkstēs, gan divriči, gan lauksaimniecībā smagie rati utt.
Par viss optimālāko spieķu skaitu ritenī uzskata 8, jo tad ritenis ir pietiekami izturīgs un viegls.
1.2. Riteņa un ripas izmantošana.
Protams, ka riteņa izgudrošana nozīmēja lielu lēcienu ne tikai transporta attīstībā, bet arī daudzās citās cilvēka dzīves sfērās. Jau minēju, ka pirmie riteņa formas priekšmetu arheoloģiskie atradumi ir saistīti ar podniecību – podnieka ripa. Pirmās arheoloģiskās liecības par podnieka ripas rašanos ir no Mezopotāmijas un Ķīnas, aptuveni 5.000 gadi p.m.ēras. Katrā gadījumā agrīnajā bronzas laikmetā tā bija jau plaši pazīstama amatniecības nozare (3.500p.m.ēras).
Podnieka ripa arī ir gājusi interesantus attīstības ceļus. Tā ir bijusi gan ar roku kustināma, gan ar kāju, gan šobrīd ir elektriskās virpas, bet pamatprincips podnieka virpai ir palicis tas pats.
Dzirnakmeņi arī bija vieni no agrāk izgudrotajiem priekšmetiem, kur cilvēks atklāja ripas griešanas priekšrocības. Graudi tika iebērti starp akmeņiem. Virsējo akmeni grieza ar roku.
Riteni
no ļoti seniem laikiem izmanto ūdens tecināšanai. Senajā Romā tika atklāts, ka
dzirnakmens griešanu var uzticēt tekošam upes ūdenim. Ūdensrata
izgudrošana Eiropā tiek datēta ar
Ūdens dzirnavas ir vecākais dzinējs. Ūdens, tekot uz lāpstiņām, griež ratu, kas savienots ar dzirnakmeņiem. Vēlāk tika atklāts, ka ar šo ratu var darbināt zāģi, pumpēt ūdeni uz augstākiem stāviem, kustināt smagu āmuru smēdē.
Vēlāk tika izgudrotas vējdzirnavas. Vēja spārni griež lielu zobratu, kas pārnes kustību uz mazāku zobratu, kas savienots ar dzirnakmeni.
Ratiņa izgudrošanu saista ar mūsu ēras 500-1000 gadiem Indijā un Ķīnā. Indijā riteņa nosaukums ir charkha un tā atveidojums ir uz brīvās Indijas karoga. Indijā ratiņu sauca arī par Lielo riteni un to darbināja ar roku, atšķirībā no Latvijā zināmajiem ratiņiem, kurus kustināja ar kājas pedāli.
Galvenais antīkais mehānisms, kas radās, pateicoties riteņa izgudrojumam bija zobrats.
Astrolābija (angl. astrolabe) jeb astronomiskā pulksteņa un antīko pulksteņu izgudrošanu arī var cieši saistīt ar zobrata izgudrošanu.
Modernākie riteņa izmantošanas piemēri ir skatu rats, propellers un turbīnas.
Kuģa stūre šajā vēsturiskajā riteņa attīstības apskatā jāpiemin, jo arī tās forma ir gandrīz identiska riteņa formai. Grūti pateikt vai tieši riteņa izgudrošana noteica kuģa stūres formu vai tā attīstījās pati par sevi kā visoptimālākā forma stūrēšanas funkcijām. Ņemot vērā to, ka tehnoloģiski gan stūre, gan ritenis ir darināti līdzīgi, tad varētu pieņemt, ka stūre tomēr ir patapināta no riteņa izgudrojuma. Protams mašīnas stūre ir patapināta no riteņa formas.
Līdzīgas formas priekšmets, kuru gribētos pieminēt riteņa aprakstā, ir kompass.
Kompasus
sākotnēji izmantoja senajā Ķīnā. Ir daudz liecību par kompasa izmantošanu no
senās Persijas, kur bija izdomāts pat īpašs kompass, kas vienmēr rāda kā nonākt
līdz Mekai. Arī kompass tūkstošiem gadu ne pēc izskata, ne tehnoloģijas nav būtiski
mainījies.
Arī saules pulkstenis ir ritenim līdzīgas formas priekšmets - iecentrēts aplis, ko cilvēce jau sen izgudrojusi. Tā ir senākā laika mērīšanas ierīce, kurā izmanto pulksteņa rādītāja mestās ēnas pārvietošanos atkarībā no Saules stāvokļa pie debesīm. Saules pulkstenis rāda patieso Saules laiku.
Līdz ar pulksteņa un laika sistēmas skaitīšanas izgudrojumiem radās arī kalendāri, kuri jau no pašiem pirmsākumiem tika atveidoti apļa formā. Piemēram slavenais Acteku kalendārs.
Šajā līdzīgo formu, priekšmetu apskatā, man gribētos, pieminēt vēl vienu priekšmetu, kas asociatīvi man ir tuvs ripas, riņķa simbolikai t.i. glābšanas riņķis. Protams, sākot apskatīt glābšanas riņķa formas līdzību ar riteni, ripu es jau pietuvojos apļa formas priekšmetu daudzveidība, kurus uzskaitīt būtu neiespējami, kaut gan tālākās nodaļās analizējot riteņa simboliskās nozīmes nāksies pieskarties vēl ļoti daudzām apļa formām.
2. Riteņa formai (Aplis) līdzīgie dabas un citi objekti objekti.
Meklējot dažādus materiālus par riteni manu uzmanību piesaistīja, manuprāt, riteņa simbolikai līdzīgās dabas parādības. Kā piemēram, Zirnekļa tīkls. Zirnekļa tīkls simbolizē Visuma radošos spēkus. Zirneklis tīklu auž no centra pa spirāli uz āru, un tīkla aušana simbolizē Visuma rašanos. Indijā zirnekļa tīkls ir ilūziju simbols, kas ataino visas cilvēces eksistēšanas fatālo dabu. Sniega pārsla: Man pieejamās simbolu grāmatās neatradu tiešu sniega pārslas skaidrojumu, bet gan norādes, ka tās simbolu var pielīdzināt arī zvaigznes simbola nozīmei. Jāpiemin arī puķes, ziedi – Margrietiņa, gerbera, dažas dāliju šķirnes, kuru forma ir centrēts aplis un atgādina riteni, mandalu.
Ziedu
simbolika ietver plašu pētniecības lauku, jo katrs zieds nes sevī īpašu nozīmi.
Vispārīgā ziedu simbolika ietver lakonisku dabas simbolu, dabas bezgalīgumu un
pilnību. Ziedu bieži izmanto kā riņkustības emblēmu – dzimšana, nāve un
atdzimšana. Ziedi atspoguļo skaistumu (īpaši sievišķo), dabas nevainību,
pavasari, jaunību, labestību, paradīzes veltes, kā arī dzīves laicīgumu. Zieda
simbolismu nes gan zieda šķirne, gan forma, krāsa un smarža.
Protams, uzreiz
šeit gribētos pieminēt arī puķu un riteņa galveno saistošo elementu – vainagu.
Šo uzskaitījumu varētu turpināt, jo nogriežot apelsīna šķēli un aplūkojot parastu pogu var redzēt riteņa - apļa simbolu. Paskatoties kosmosa fotogrāfijās redzam daudz apļa simbolikas t.sk. ietilpst arī zvaigznes simbols. Gredzenu un arī atsevišķas cilvēka ķermeņa daļas kā piemēram, aci, krūti un krūtsgalu, vēderu, saules pinumu utt. var asociēt ar apļa un riteņa simboliku.
Labirintu un spirāli var uzskatīt par tuvu stāvošiem apļa simboliem.
Jāpiemin arī, ka tādi varoņu un karaļu atribūti kā kronis un vairogs, vai reliģiozais simbols nimbs, kuri arī pieder pie apļa simbolikas.
3. Ritenis un aplis arhitektūrā.
Arhitektūrā apļa formas ēkas ir sastopamas daudzās pasaules valstīs – jurtas, vigvami, atsevišķu Āfrikas cilšu ēku būvniecībā u.c. Eiropā vairākas Romas ēkas ir celtas apļa formā. Arī cirka ēka iederas šajā uzskaitījumā. Eiropas arhitektūrā, šajā ziņā visspilgtākā ir Romas arhitektūra un tādi cilvēka meistarības apliecinājumi kā Panteons un Kolizejs.
Apļa un riteņa forma daudz ir izmantota Eiropas dārzu un ainavu arhitektūrā. Arī strūklakām dārza ainavā visbiežāk ir piešķirta apļa forma.
Klasisks ritenis, kura formu ņēmu par pamatu savam simbolu darbam, sastāv no vairākām citām ģeometriskām figūrām – aplis (riņķis, disks), ass, centrs, spieķi. Parasti ritenim ir 8 vai 12 spieķi.
Galvenā
ģeometriskā figūra, kas nosaka riteņa formu, ir aplis (riņķis, disks). To grafiski attēlo un var uztvert divējādi:
gan kā divus apļus, gan kā vienu biezu ripas formu.
Riņķis, disks.
Круг, диск - krievu valodā
Cirkle, ring – angļu valodā
Kreis – vācu valodā
Aplis ir viens
no vissenākajiem simboliem. Izņemot punkta jeb centra simbolu, aplis ir vienīgā
ģeometriskā figūra, kuru dalot nevar iegūt to pašu figūru un, kura ir vienāda
mērot no jebkura punkta. Apļa simbolika ir ļoti plaša. Aplis simbolizē gan
garu, gan kosmosu kopumā. Tas ir vienotības, pilnības, pabeigtības un mūžības
simbols. Aplis vienlaicīgi var simbolizēt vienotību un stabilitāti, kā arī
pārmaiņas un dinamiskumu. Tā kā aplis (arī sfēra) ir ģeometriskā figūra, kurai
nav ne sākuma ne beigas, tas kļūst par nozīmīgāko un universālāko formu dažādu
tautu un laiku misticisma mācībās.
Bieži apli
izmanto, lai atainotu citus nozīmīgus simbolus (sauli, mēnesi, disku, gredzenu,
riteni, zodiaku, centru, aci, zemeslodi utt.) un pilnībā apļa nozīmi ir pat grūti
atspoguļot. Tā ir sava veida pasaules universālā projekcija, kas sevi ietver
mirklīgo, galīgo un bezgalīgo, mikroskopisko un visaptverošo, koncentrāciju un
atbrīvošanos. Apļa formu izmanto arī daudzos reliģiskos un senos ‘’pagānu’’ rituālos.
Maģiskajā
simbolismā aplis nozīmē dvēseles spēkus. Bezgalīgu esību bez sākuma un beigām.
Guļošu Dieva aci un garīgās pasaules sfēru, kur dvēsele atrodas kādā
starpposmā. Neoplatoniķiem aplis nozīmēja Dieva veidolu un neierobežotu kosmosa
centru.
Aplis ietver
sevī harmoniju. Apaļais galds leģendā par Artūru, apaļais pārrunu galds, burvju
aplis, aplis dažādu tautu rituālos utt.
Daudzos apļa
atveidojumos to papildina ar dinamiskumu, pievienojot starus, spārnus, uguns
liesmas u.c., kas ir īpaši izteikti šumēru, seno grieķu un meksikāņu
ikonogrāfijā. Bieži šādi apļa atveidojumi simbolizē saules spēku un Visuma
auglīgo un radošo spēku. Tā piemēram, spārnots aplis var simbolizēt Dievišķo
garu.
Aplis astronomijā simbolizē sauli, bet astronomiskos kalendāros aplis
var būt arī pilnmēness apzīmējums.
Apļa simboliku izmanto zīmēs
sadzīvē, tā piemēram, ceļa zīmes, kuras ietvertas aplī ir aizlieguma zīmes.
Sadzīves informatīvās zīmes arī pārsvarā liek apļa formā. Aplis laika apstākļu
apzīmēšanai kalpo, lai atspoguļotu skaidras debesis un labu laiku.
Algoritmiskajā programmēšanā aplis nozīmē loģikas plūsmu, ko izmanto
reti un tā izmantošana nozīmē, ka turpinājums sekos tālāk.
Ķīmijā ar apļa simbolu apzīmē skābekli.
Skaitlis nulle arī ir aplis. Nulli izgudroja senajā Indijā, tā tika attēlota kā nepārtraukts aplis, kas simbolizē neesību un bezgalību. Pitagors uzskatīja, ka apļa un nulles forma ir perfekta, kas satur visu un no kā viss ir radīts. Islāmā nulle (0) apzīmē nebeidzamu gaismu un dievišķo būtību.
Pēc A.Menegeti apļa simboliskās nozīmes skaidrojuma, tas ataino kārtību,
it sevišķi, ja tas ir kustībā vai pastāvīgi pārvietojas.
Maģijā lieto jēdzienu – maģiskais
aplis. Tas ir maģisko rituālu pamatā. Aplis šeit kalpo kā maga gribas un
spēka simbols, kā arī aizsargājošs simbols, kas pasargā no neredzamās pasaules. Maģiskais aplis tiek saukts arī par temenoss. Tā ir pasargājošā un drošā telpa apļa formā.
Īpaša loma apļa simbolikā ir mandalai. Mandala ir ģeometriska kompozīcija, kas simbolizē dvēseles, kosmisko un psiholoģisko kārtību. Sanskritā mandala nozīme aplis.
Aplis kvadrātā pēc K.G. Junga nozīmē saiti ar dvēseli jeb Es (aplis) un realitāti (kvadrāts). Arī budismā šis skaidrojums ir līdzīgs – pāreju no materiālās dzīves uz garīgo (mandalas uz kvadrāta pamata). kabalismā tas nozīmē Dieva dzirksteli ķermenī. Bieži tas simbolizē debesis, kas ietver zemi. Atšķirīgu simboliku un citas sajūtas nes ‘’piepildīts’’ aplis. Ar šādu apli apzīmē mēness fāzi, kad tas ieiet jaunā mēnesī. Saules aptumsuma laikā var redzēt gandrīz melnu apli, kuram apkārt spraucās gaismas stari.
Apli pašu par sevi izmanto
dažādās zīmēs. Autovadītājiem aplī iekļauti trīs melni apļi nozīmē, ka pie
stūres ir kurls vadītājs. Savukārt, aklu cilvēku zīmēs apzīmē ar apaļām, melnām
brillēm. Laika apstākļu apzīmēšanai melnu apli izmanto, lai atspoguļotu lietu
vai pilnībā apmākušos dienu.
Sajūtas par piepildītu apli var mainīties atkarībā no tā krāsas.
Aplis ar punktu centrā. Alķīmijā un astroloģijā aplis ar punktu centrā simbolizē sauli. Alķīmijā saule simbolizēja zeltu.
Apļa simbolika ir cieši saistīta ar tā centru. Punkts aplī atspoguļo vienotību, kādu vienotu principu, kas ir Visa pamatā. Un šis Viss ir aplis.
Horizontāle un vertikāle aplī.
Horizontāle
aplī nozīmē pasīvo un sievišķīgo elementu, kas ir pastāvējis kopš pašiem
pirmsākumiem. Savukārt vertikāle aplī simbolizē aktīvo un vīrišķīgo elementu.
Aplis ar krustu. Vīrišķais krusta elements piepilda sievišķo apļa figūru, simbolizējot visa sākumu. Austrumu un ziemeļu mitoloģijā tas ir saules simbols. Senvācu tautas šo figūru sauca par Wotan krustu. Ēģiptē – pretstatu vienotības simbols. Šis simbols sastopams arī Ziemeļeiropā, Ķīnā un tuvajos austrumos. Krusts aplī tiek saukts arī par Masonu krustu, kas nozīmēja svētu vietu un kosmisko centru. Četri telpas dalījumi debesu aplī nozīmē universu, kas ietver sevī Lielo garu. Šis krusts simbolizē Kosmisko koku, kas izplešas pa horizontālo asi un saskaras ar debesīm pa vertikālo asi. Tādus krustus atveidoja akmenī vai arī gotiskajos tempļos.
Aplis ar
krustu ir solārais simbols. Aplis ir
sadalīts četrās daļās, it kā laika ciklos – 4 debess puses, 4 vēji, 4 gada
laiki utt. Šādi dalīts aplis iegūst dinamiku un ir saistīts ar nevis vienkārši Visuma
ideju, bet Visumu mūžīgā kustībā un cikliskumā. Šādu pasaules skatījumu radīja
arī Z-Amerikas indiāņi, kuriem bija ļoti nozīmīga saite ar dabu.
Maģijas
simboliskajā valodā tiek izmantots apļa un krusta pretnostatīšana, kas
attiecīgi atspoguļo dvēseli un matēriju. Krusts aplī ir klasiska maģiskā
konstrukcija, kas tajā pat laikā ir arī horoskopu pamatforma.
Kristīgās baznīcas bieži ir celtas tā,
lai ēka veidotu krustu apļa – baznīcas pagalma vidū.
Kusts aplī, kas nesaskaras ar apļa malām nozīmē saules kustīgumu.
Sakrustotās taisnes, kas rada aplī dinamiku, liek atcerēties vēl vienu ļoti senu simbolu – svastiku jeb ugunskrustu.
Ugunskrusts ir
viens no senākajiem grafiskajiem simboliem un viens no visizplatītākajiem visos
laikos un kultūrās. Senās Eiropas tautās tas simbolizēja Saules un Debesu dievu. Visbiežāk tas attiecas uz saules simbolu un to atveido kopā ar saules disku. Svastika
sanskritā nozīmē labu eksistenci un ir svētības, labklājības, laimes, kā arī nozīmē auglību, ilgdzīvošanu un ir veselības simbols. Japānā – ilgas un labklājīgas
dzīves simbols. Ziemeļamerikas indiāņu simbolikā svastiku saista ar svēto
ciparu 4 – četri vēju dievi, debespuses, gadalaiki. Arī ar veiksmi, auglību un
lietu.
Latvijā Pērkona krusts sastopams jau no 3. – 4. gs. izrakumos atrastajās lietās. Pērkons ir viens no vecākajiem senču dieviem un tiek dēvēts arī par Veco tēvu. Agrīnajā dzelzs laikmetā tas attēlots uz latgaļu bronzas rotām un somugru cilšu saktām. Vēlajā dzelzs laikmetā rakstam parādās jau daudz dažādu atvasinājumu un ir sastopami dažādi krāšņi varianti.
Latvijā šai zīmei ir vairāki nosaukumi
– ugunskrusts, Pērkona krusts vai zarukrusts. Ugunskrusts jeb Pērkona
krusts simbolizē un piesaista laimi, enerģiju, uguni , pērkonu un vēju. Šai
zīmei ir ļoti liels variantu skaits. Ugunskrusts ir saistīts ar Sauli, Laimu un Pērkonu, tādēļ
to mēdza iegriezt bērna gultiņas galā, kā arī ieaust jostā ar kuru bērnu satin.
Kādreiz Augškurzemē bija paraža, bērniņam piedzimstot, mājas spāres galā pakārt
kokā grieztu ugunskrustu, kuru noņem tikai cilvēkam nomirstot. Šī zīme, tāpat
kā Jumis, bieži ir redzēta uz
svētakmeņiem, kā arī plaši izmantota amuletos, rotās un zintniecībā. Jostās,
sagšās, cimdos, zeķēs un kreklos šo zīmi ierakstīja, lai nēsātāju pasargātu no
visa ļaunā. Pērkons darbojas kā visu ļauno spēku vajātājs.
Iztēlojoties
iegrieztu ugunskrustu, varētu redzēt, kā
tas kustoties veido riteņa simbolu.
5. Riteņa simbola nozīme.
Rata asis dod
tam kustību un ritmu. Tādēļ ritenis ir viens no kosmiskās kustības un enerģijas pamata simboliem.
Šis spēks pārvalda zvaigznes un planētas, kā arī mūžīgo atkārtošanos un
nepārtrauktās izmaiņas. Senie ēģiptieši ratu saistīja ar visas cilvēces
evolucionāro virzību. Saules kustība un rata ritējums kopumā ir saistīti ar laika
un dzīves ritējumu. Sākotnēji rats ļoti atgādināja diskus, bet vēlāk, kad to
attēlos parādījās spieķi, tie arvien vairāk sāka atgādināt saules starus. Kā
kaujas ratu riteņu simboli, tie ir ne tikai Saules, bet arī spēka, varenības un
pārvaldības atspulgs – it īpaši senajā Ēģiptē, Indijā un Tuvajos austrumos. Arī
latviešu dainās tas atspoguļojas:
Kam
tie zirgi, kam tie rati
Pie Dieviņa namdurēm?
Dieva zirgi, Dieva rati,
Gaid’ Saulīti iesēdam.
Kā jau minēju,
pirmie riteņi bija viengabalaini un tikai nedaudz atšķīrās no diska, kas
atspoguļoja mēness un saules darbību. Kad ritenim parādījās spieķi, tad
nostiprinājās riteņa simbola solārā nozīme – ritenis kā saules enerģijas
simbols. Ritenis, kas griežas debesīs. Saule ir centrs, bet spieķi ir saules
stari.
Ritenis ir
visu saules dievu un viņu zemes vēstnešu – saules karaļu atribūts. Tas
simbolizē valdīšanu pār visumu, dzīves ciklu, pārdzimšanu un atjaunošanos,
cēlsirdību, pārmaiņas un mainīgumu. Tas var simbolizēt arī materiālo pasauli:
aplis kā materiālās pasaules robežas, centrs – nekustīgais ‘’ dzinējs’’,
kosmiskais centrs – gaismas un spēka avots.
Ritenis ar
spārniem norāda uz lielu ātrumu.
Latviešu kultūrā riteni daudz izmantojuši svētkos. Latvieši Jāņos ap pusnakti dedzinājuši darvotu riteni, kas uzcelts stabā. Jāņuguns kā vasaras saulgriežu senā rituāla neatņemama sastāvdaļa ir bijusi plaši pazīstama ne tikai Latvijā, bet arī Austrumeiropā, Francijā, Spānijā, Itālijā, Īrijā un Grieķijā. Jāņuguns simbolika arī ir galvenokārt saistīta ar saules aizstāšanu, pēc tam, kad tā ir norietējusi, lai ne mirkli nebūtu jāpaliek bez gaismas. Jāņuguns šķīsta, svēta, veicina auglību un veselību. Uguņošana notika dažādos veidos, bet galvenokārt uguns tika celta kārtī vai stabā. Vasaras saulgriežu riteņa ripināšana no kalna simbolizē saules ceļu pa debesīm. Degošu ratu laida no kalna, simbolizējot dienas sarukšanu un īsākās nakts pārvēršanos jaunā dienā. Nedaudz līdzīgi kā olas ripināšana Lieldienās.
Attēlos
redzami dažādi saulgriežos dedzināmie riteņi. Labajā pusē attēlots saulgriežu
ritenis, kas gatavots no salmiem.
Jāņu siers arī
ir apaļš un dzeltens kā saule.
Meteņos vizinoties izmantoja zirgu vilktas kamanas un ledū iesaldētu asi, uz kuras griežas ratu ritenis ar kārti un ragaviņām galā. Maģiskā rituāla pastiprināšanas nolūkā izmantoja arī īpašus vārdus:
Manam
tēvam gari lini
Manam
tēvam vēl garāki
Manam
tēvam vēl garāki
Zelta
poga galiņā
Zelta poga arī
simbolizē sauli.
Latvieši sauli
dēvēja par saules riteni. Saule ir zelta ritenis, kas iet pa ceļu, kas uzveļas
kalnā un noveļas, balta ripa, kas veļas pa kalnu vai skrien pa gaisu, zelta
kamols ap klētī vai sarkans kamols, kas veļas aiz kalna utt.
Iebrauca Saulīte
Ābeļu dārzā,
Deviņi riteņi,
Simts kumeliņu.
Viens no
latviešu saules simbola variantiem ir riteņa atveidojums, līdzīgi kā tas ir
citās tautās. Interesanti, ka dubultkrusts, kas arī ir latviešu saules zīmes
atspoguļojums, ir Zeva kā debesu valdnieka simbols
un to sastop arī budismā, haldeju (Jaunbabilonija, 600 p.m.ēras) kultūrā un
citur.
Ēģiptiešu
mitoloģijā cilvēks tika radīts uz Khemu (Prāta) podnieka ripas. Viņi riņķojošu
podnieka ripu saistīja ar cilvēka evolūciju un pašu attīstību. Šumēru tradīcijā
dzīves un saules ritenis bija saules dievu atribūti – Ašmura, Šamaša, Vāla un
visu kara dievu simbols.
Grieķu un romiešu senajā kultūrā ritenis ar sešiem spieķiem, kā jau minēju bija Zeva (Jupitera) atribūts. Seno grieķu mitoloģijā ir arī t.s. Iksiona ritenis. Mīts vēsta, ka Zevs dusmās par Iksiona nekaunību un lielību piekala viņu pie ugunīga riteņa un aizsūtīja uz Tartaru. Pēc citām versijām, vienkārši palaida šo karuseli debesīs. Īsumā stāstot, pēc tā, no mākoņiem piedzima kentauri, kurus citos avotos dēvē arī par iksionīdiem.
Saules ritenis
bieži simbolizē Heliosa (Apolona) ratus un ir Dionīsa emblēma.
Riteņa simbolika spēcīgi ietekmēja austrumu un
rietumu galvenos simbolu izvēlē. Tie attiecīgi ir lotoss un roze. Sadaļā par arhitektūru var redzēt baznīcu
logu rotājumus, kuros ir stilizēta riteņveidīga roze, kas simbolizē garīgu
attīstību un augšupeju.
Kristietībā
ritenis ir svētās Katrīnas, Erasma, Evfīmijas un Kventīna emblēma. Bībelē
ritenis tiek atspoguļots kā Dieva Jehovas visvarenības, viņa morālo likumu
nelokāmības un mērķtiecīgā ceļa, pa kuru seko viņa eņģeļi, simbols.
Hinduismā ritenis atspoguļo bezgalīgo un ir Varunas un vēlāk Višnas atribūts. Ritenis - tas ir arī laiks un liktenis jeb ‘’karma’’ – neizbēgami, mūžīgi riņķojošais Samsāras ritenis. Tā ir mūžīga apļa griešanās, izmaiņas un dinamika. Hinduistu Saules tempļa arhitektūrā arī tika izmantots riteņa simbols, kas atspoguļoja Saules dieva debess braucamos ratus. 12 akmens riteņi tika novietoti pie tempļa pamatiem, kas simbolizēja samsāru – bezgalīgo esamības ciklu.
Ritenis, ko stilizē kā lotosa ziedu, simbolizē čakru. Čakras ritējums, kas tantriskajā budismā kontrolē enerģijas plūsmu, tiek attēlots kā ritošs lotosa zieds. Jungiānismā lotosa zieds tiek uzskatīts par Patības simbolu.
Budismā ritenis ir simbols Budisma likumam jeb doktrīnai. Riteni
iekustināja Sidhārtha Gautama jeb Buda, nolasot savu pirmo sprediķi. Tas
simbolizē kosmosu, Likuma un Patiesības riteni, Dharmas simetriju, pilnību un
vienkāršību, kā arī mierīgo pārmaiņu dinamiku, laiku, samsāru un likteni. Dharmas rats ir piedzimšanas, dzīves un
atdzimšanas cikliskuma attēls, tātad arī ar Zodiaka, laika un cilvēka dzīves un
liktenis ciklisko gaitu simbols. Savukārt ritošs Dzīvības rats ir arī likumības
rats, kura uzdevums ir atbrīvot no ilūzijas. Likuma ritenis jeb rats sagrauj
ilūzijas. Tā spieķi simbolizē garīgās iespējas, kas savienotas centrā, kā arī
gaismas starus, kas atspīd no Budas – „Tā, Kurš kustina Vārda un Likuma
riteni’’. Zelta ritenis simbolizē garīgo spēku un ir viens no Pasaules
Valdnieka septiņiem dārgumiem, kas attēlots uz Budas pēdas.
Daoismā ritenis simbolizē materiālo pasauli, kā arī gudro, kas ir
sasniedzis nekustīgo centru un spēj kustināt riteni bez fiziska spēka. Šo gudro
simbolizē arī nekustīga riteņa ass.
Ķīnā riteņa simbolam ir tāda pati nozīme kā budismā.
Mazliet sīkāk aprakstīšu Bhavačakru jeb Dzīves riteni.
Ritenis ir samsāras simbols, kura
būtība ir nebeidzamā ciešanu procesā. Attēlā redzams, ka Dzīves riteni aptver
Jama Dharmaradža – Dharmas ķēniņš, kurš tiesā lielo Tiesu uz zemes pēc karmas
likuma. Būtnēm nav viegli izrauties no dzimšanas un nāves cikliskuma. Pēc nāves
ieejam citā eksistēšanas līmenī, kādā no
sešiem saviem likteņiem (karma) – elles pasaule, izsalkušo garu pasaule,
dzīvnieku pasaule, cilvēku pasaule, asūru pasaule, debesu pasaule.
Centrālajā mazajā aplī attēlota cūka, gailis un čūska; attiecīgi tie
simbolizē trīs sakņu indes: Neziņa, Kaisle un Naids. Apkārt šim aplim, gaišā
pusaplī ir attainotas cilvēku figūras, kuru ceļš ved uz debesīm. Blakus tumšā
pusaplī ir attēlotas sasietu būtņu figūras; elles uzraugi un Jamas kalpi, kas
cilvēkus noved no ceļa. Šīs ir būtnes, kas iepriekšējā dzīvē ir izdarījušas
desmit sliktas lietas un savā neziņā ir uzkrājušus sliktu karmu.
Vidējais lielais aplis ir iedalīts sešos sektoros, kuros ir attēlota
eksistēšana Kaislību pasaulē.
1.
Kaislību pasaules dievi.
2. Pusdievi.
3. Cilvēki.
4. Dzīvnieki.
5. Izsalkušie gari.
6. Elles mocekļi.
Tornis augšējā sektorā šeit simbolizē visuma kalnu Meru (sumeru), un tā
virsotne – 33 dievu debesis. Starp debesu dieviem un asūriem notiek cīņa dēļ
vēlmju izpildīšanas koka. Tā saknes un stumbrs pieder pusdievu pasaulei, bet virsotne ar dārgakmeņu
augļiem aizsniedzas tālu 33 dievu valstībā.
Ārējais aplis atspoguļo 12 savstarpēji saistītus posmus, kas rada un
uztur samsāru:
1.
Akls cilvēks – neziņas simbols.
2.
Podnieks pie virpas – enerģija.
3.
Lecošs pērtiķis – apziņas simbols.
4.
Cilvēks, kas pārceļas pāri laivai – vārds un forma.
5.
Labiekārtota māja – seši maņu orgāni.
6.
Apskāvušies sieviete un vīrietis – pieskāriens.
7.
Cilvēks ar bultu acī – sajūtas.
8.
Cilvēks ar vīna kausu – slāpes.
9.
Cilvēks,, kurš ievāc augļus – pieķeršanās.
10. Sieviete
un vīrietis savā mājā – tapšana.
11. Dzemdējoša
sieviete – dzimšana.
12. Cilvēks, kurš nes līķi uz sadedzināšanu – vecums un nāve.
Dzīves riteni dēvē arī par Pārtapšanas riteni, kā arī par
Pratija-samupadačakra t.i. Savstarpēji saistītas rašanās ritenis.
K.G.Jungs, analizējot „traktātu par Amitabhas meditāciju’’ secināja, ka visas 16 meditācijas ir apvienotas ar apļa simbolu, katrā meditācijā apļa simbols ir pasniegts atšķirīgi, kas rada hipnotisku efektu.
Ritenis ir
dzīves ritma un tās mainīguma simbols. Eiropā austrumu riteņa analogs varētu
būt Fortūnas ritenis. Nedaudz sadzīviskā līmenī tiek lietots izteiciens Laimes
ritenis, kas simbolizē laimi, likteņa pavērsienus un nespēju tos paredzēt. Latviešiem
ir izteiciens: ‘’Esmu vāveres ritenī.”, kas atspoguļo ļoti lielu aizņemtību un
nespēju izrauties no steidzīgā dzīves ritma.
Astroloģijā
Fortūnas ratu pazīstam, kā simbolu, kas norāda veiksmes punktu mūsu
astroloģiskajā kartē. Cilvēka dzīves simbolisko ritējumu caur zodiaka zīmēm,
katrai zīmei tiekot izceltai kādā noteiktā dzīves posmā arī sauc par Dzīves
ratu.
Riteņa motīvi
daudz ir sastopami indiāņu kultūrā.
Noslēgums
Rakstot man
radās iespaids, ka darbs pie šī simbola darba varētu būt tikpat bezgalīgs kā
pats riteņa simbols. Manī šis simbols nozīmē prieku, enerģiju un arī
vienkāršību, mieru. Visnozīmīgāko šajā simbolā es raksturotu ar vārdiem: bezgalība,
apvienošana, mūžīgā kustība ap stabilu asi, vienotība un vienkāršība sarežģītajā.
Raksts tiek papildināts.
Literatūras
saraksts.
Miranda Brūsa-Mitforda. Ilustrētā enciklopēdija- Zīmes un simboli.:-Rīga, Zvaigzne ABC, 2005.g.102. lpp.
Символы. Знаки. Эмбльемы.- М.:изд. Эксмо, 2005.- (455 lpp.) 576 c.
О.А.Свирепо,
О.С.Туманова. Образ.Символ. Метафора-М.:изд. Института психотерапии,
2004.-270 с.
Краткий
словарь символов.- М.:изд. Эксмоб, 2005.-272с.
Словарь
символов.- М.:изд.АСТ, 2003.-1056 с.
Словарь
символов и знаков. – Мн.:изд. Харвест, 2004.512 с.